Trender inom hudvård

Trender inom hudvård

Vad kom efter K-beauty, samlingsnamnet för koreansk hudvård, med rutiner som innefattar 10 steg eller mer? Bland annat en mer långtgående hudhälsa, hållbara förpackningar med smart innehåll och såklart lystern som aldrig går ur tiden. Den får du från hybrider där hudvård möter makeup; ett segment som bara fortsätter växa.

Sund hud från insidan

Något som knappast är en trend utan har varit på tapeten länge, är att skönheten bokstavligen kommer inifrån. Men konsumenterna blir alltmer medvetna, och förstår i större utsträckning att man kan applicera i princip vad som helst utan att det gör någon nytta om kroppen samtidigt fylls med gifter. Efterfrågan har gjort att fler salongsmärken tar fram komplement i form av flytande kallpressade kosttillskott med renande ämnen, gärna med hudvårdande ingredienser. Dessa kan bygga upp kollagenet eller tillför återfuktande hyaluronsyra via dryck. Det är inte samma lokala fixering kring rynkor, linjer och fläckar då alla organ hänger ihop och den livsstil man lever reflekterar hudens utseende.

Vi förespråkar fortfarande noggranna hudvårdsrutiner. Du kan dra ner på ett antal steg i den, många lager är inte ett måste… Dock bör du då satsa på kvalitativa produkter. Något man ska göra oavsett, men det blir extra viktigt att produkterna levererar om de är färre och inte kan förlita sig på varandra. Får du bara till en hälsosam livsstil som går hand i hand med det professionella märket du väljer med omsorg, kommer en vacker hud oftast på köpet.

Hållbarhet i fokus

I år gick vi från starka exfolieringar till mildare ingredienser, och lämnade äntligen den skadliga syratrenden bakom oss. Idén om att skydda och stärka hudbarriären över tid fick ett lyft, exempelvis med probiotika, antioxidanter och ceramider – allt för en bra hudhälsa. Andra heta ingredienser med smarta formuleringar just nu är CBD-olja som lindrar hudproblem och inflammationer samt nya varianter av Retinol, men även favoriten C-vitamin får uppsving på olika sätt. Bioteknologi och hållbart framtagna ingredienser är också en trend – det bästa valet är nämligen inte alltid det som är helt naturligt. Och texturerna får inte förpackas hur som helst, utan främst i behållare som är snälla mot miljön och kan återvinnas. Stora kedjor jobbar mycket med detta genom att ta fram nya initiativ, men det förekommer även greenwashing som man får akta sig för. Transparensen blir viktigare hos skönhetsföretagen, så även certifieringar.

Tonade crèmer med multifunktioner

En mer levande hudton, näring och skydd – vi önskar oss allt i ett. BB-produkterna steppar nu upp ett snäpp och blir så mycket mer; fler effektiva egenskaper fogas samman. Som rikligt med fukt och pigment som jämnar ut hudtonen. Men även UV-filter, och utvalda ingredienser som ger ett avancerat skydd mot negativ miljöpåverkan vilket motverkar hudens ålderstecken. Less is more när det kommer till täckningsgrad även på makeup-fronten. En naturlig bas där hudens struktur lyser igenom är fortsatt trendigt och vi använder gärna hudvård istället för foundation. Kombinationen går helt i linje med jakten på välmående hud, och toppas gärna med inbyggt skimmer eller finmalda glitterpartiklar i form av en highlighter.